Følg Sony Norway

Sony presenterer nye produkter og et samlet underholdningskonsept på CES 2019

Pressemelding   •   jan 08, 2019 02:15 CET

Les mer om alle Sony-produktene som lanseres på pressesenter.sony.no

Kenichiro Yoshida, President og CEO for Sony Corporation, introduserte de nye lanseringene til Sony på årets CES-messe i Las Vegas.

Han forteller at Sony som kreativ underholdningsvirksomhet samarbeider med skapere av musikk, film, tv-serier og spill, som sammen engasjerer milliarder av mennesker rundt om i verden.

– Vi vil vise hvordan Sonys teknologi bidrar til å skape fantastisk innhold på tvers av ulike underholdningsindustrier. Dere vil også se hvordan produktene våre forbinder skapere og forbrukere, gjennom å gi dem innhold av øverste kvalitet.

Yoshida introduserte også «Communities of Interest», et fellesskap hvor folk som har de samme interessene kan dele sine tanker og erfaringer innenfor felles områder som underholdningsinnhold og produkter som PlayStation®, α™ og digitalkameraer med utskiftbare optikk.

– Med vår teknologi kan Sony levere den beste underholdningsopplevelsen til fans og fylle verden med følelser, forteller Yoshida.

Tom Rothman, styreleder i Motion Pictures Group, Sony Pictures Entertainment, og Kristine Belson, President for Sony Pictures Animation forteller at det ved siden av å tilby enestående teknologi vil være helt nødvendig med godt underholdningsinnhold for å oppfylle Sonys visjon.

I tillegg forteller Rob Stringer, CEO i Sony Music Entertainment, om «Lost In Music» – kampanjen som er et eksempel på hvordan Sony kombinerer musikk med den nyeste teknologien. Han snakket også om hvordan Sony vil levere en helt ny musikkopplevelse til forbrukerne med 360 Reality Audio.

Pressekonferansen kan streames her: https://livestream.com/Sony/CES

Viser frem produkter og prototyper

Sony-standen består av flere soner som «Visual Entertainment», «Music Entertainment, «α» og «PlayStation». På hver sone introduserer Sonys produkter som forbinder skapere og brukere gjennom den nyeste maskinvaren og teknologien, og som leverer den ultimate underholdningsopplevelsen til kundene. Det er satt opp en scene midt i Sony-standen, hvor spesielle talk shows og videovisninger flere ganger om dagen vil fremheve de kunstneriske bidragene fra forskjellige innholdsskapere (inklusiv Grammy Award-vinnende lydingeniører og profesjonelle fotografer). Disse showene vil vise eksempler på innhold som er skapt med Sonys nye produkter.

Lenken under gir mer informasjon om Sony-standen og tidsskjemaet for showene:

https://www.sony.net/brand/event/ces2019

Visual Entertainment

BRAVIA MASTER-seriens ZG9 (98”/85”), Sonys første 8K LED TV, har den nyeste bildeprosessoren X1™ Ultimate og 8K X-Reality™ PRO som kan oppskalere innhold til opptil 8K oppløsning. I tillegg har Sonys Backlight Master Drive-teknologi en nyutviklet LED-modul og en kontrollalgoritme som er optimalisert for 8K.

Kombinasjonen av disse teknologiene vekker 8Ks høye oppløsning og kontrastfylte bildekvalitet til live på en fantastisk måte. Utover det kan Acoustic Multi-Audio™, med fire høyttalere plassert over og under skjermen, få deg til å tro at lyden kommer direkte fra skjermen, slik at lydkvaliteten passer godt sammen med de store bildene fra en 8K-skjerm.

De nye TV-ene i 4K HDR OLED BRAVIA MASTER-serien AG9 (77”/65”/55”) er omtrent halvparten så tykke[1] som tidligere modeller, og montert på veggen vil de passe inn i ethvert rom. I tillegg til bildeprosessoren X1TM Ultimate har de den unike panelstyringsteknologien Pixel Contrast Booster™, som gjengir alt fra de dypeste sorte til de lyseste farger. Sammen med Acoustic Surface™ Audio+, som produserer lyd direkte fra skjermen og TV Center Speaker Mode[2], er de også kompatible med det nyeste lydformatet – Dolby Atmos[3].

MASTER-seriens TV-er introduserer også Netflix Calibrated Mode, som ble skapt av Sonys ingeniører i samarbeid med innholdsskaperne for å kunne formidle den kreative visjonen og hensikten bak det aller nyeste Netflix-innholdet.

Music Entertainment

For å støtte samarbeidet mellom artister og Sonys teknologi introduserer Sony 360 Audio Reality – en ny musikkopplevelse som gir lytteren en ny lydopplevelse gjennom tredimensjonal lyd.

360 Reality Audio er muliggjort via den såkalte Object-based Spatial Audio-teknologien, som gjør det mulig for musikkskapere å danne en 360 graders musikalsk opplevelse gjennom å tilrettelegge for avstand, vinkler og annen posisjonell informasjon for lydkildene. Dette kan for eksempel være vokal, koring eller instrumenter – for å produsere et tredimensjonal lyd-lag for en best mulig lydopplevelse. Dette danner en altomsluttende musikkopplevelse, som får deg til å føle at du er på en live-konsert. Kompatibelt innhold blir produsert[4] i samarbeid med de store musikkselskapene og vil være tilgjengelig gjennom ulike musikktjenester[5].

På standen vises det også frem et multispeaker-system bestående av 13 høyttalere og en demo[6] med hodetelefonene MDR-Z7M2. En prototype på en trådløs høyttaler som leverer en 360 Reality Audio-opplevelse vil bli vist frem på messen.

Sonys Hi-Res lydprodukter fra Signatur-serien, samt høstens store nyhet WH-1000XM3, hodetelefonene med bransjeledende[7] støyreduksjon, er også å finne på Sonys stand.

α

Sony vil vise frem både α9- og α7-seriens speilløse fullformat-kameraer. Kameraene muliggjør nye uttrykksformer, og en rekke spesialdesignede objektiver – herunder G Master™ – vil bli vist frem sammen med profesjonelle fotografier.

På standen vil det også vises frem speilløse α-kameraer, XDCAM™ memory camcorder og produktlinjen CineAlta VENICE.

Videre vil Sony sikte seg inn mot å videreutvikle de speilløse kameraenes fem fundamentale funksjoner (objektiv, bildekvalitet, fart, batteritid og lette vekt (kompakthet). På standen vil det være forskjellige områder med demoer, hvor publikum selv kan teste ut de fem funksjonene og samtidig få en unik opplevelse som kun er mulig gjennom α, og som inkluderer funksjoner som støtter profesjonelle fotografene, herunder høy fart, høy oppløsning, en super AF og Eye AF-funksjonene.

Publikum kan dessuten fotografere og filme de ulike opptredenene i et spesial-studio med veiledning fra Sonys medarbeidere.

PlayStation

Sonys største interessefellesskap er PlayStation. Dette fellesskapet fortsetter å bygge på styrken fra PlayStation®4 (PS4™) og PlayStationTM Network. På messen kan publikum spille PS4 og virtual reality (VR) på PlayStation®VR.

I tillegg til det overnevnte, vil det også bli vist en konseptuell video av fremtidens selvkjørende biler, som er oppnådd ved hjelp av Sonys sensorer, i tillegg til underholdningsroboten «Aibo», som ble lansert i USA i september 2018.

[1]Avstanden fra fronten av skjermen og inn til veggen sammenlignet med A9F-serien, når de monteres med et kompatibelt veggoppheng.

[2]Skal kombineres med et eksisterende hjemmekinoanlegg.

[3]Krever programvareoppdatering.

[4]Sony planlegger å lansere et format som er optimalisert for distribusjon av musikk. Med bakgrunn i samarbeidet med Fraunhofer IIS vil formatet stemme overens med den internasjonale lydstandarden MPEG-H 3D Audio.

[5]Planlagt å bli distribuert via fire forskjellige musikktjenester: Deezer, nugs.net, Qobuz og TIDAL.

[6]Demoen analyserer hver lytters høre-egenskaper for å skape en altomsluttende og optimalisert lydopplevelse.

[7]30. August 2018, målt ved hjelp av JEITA-kompatible retningslinjer.

Andre produkter som vil bli lansert:

Om Sony

Sony er en ledende produsent av lyd-, video-, foto-, spill-, kommunikasjons- og informasjonsteknologiske produkter for forbruker- og proffmarkedet. Med sine virksomheter innen musikk, bilder, dataunderholdning og online, er Sony unikt posisjonert til å være det ledende elektronikk- og underholdningsselskapet i verden. Sony registrerte en årlig omsetning på ca. 77 milliarder dollar for regnskapsåret som endte 31. mars 2018. For mer informasjon om Sony, vennligst besøk www.sony.net